Omgevingswet en Wkb: één jaar verder
De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zijn nu een jaar van kracht. Lieke Egbers, Coördinator/Vergunningverlener Milieu, en Peter Luesink, Coördinator/Toezichthouder Bouw, Sloop en RO, delen hun ervaringen. Ze vertellen over de veranderingen, uitdagingen en kansen die deze nieuwe wetten met zich meebrengen. Hun inzichten geven een goed beeld van hoe Omgevingsdienst de Vallei omgaat met deze nieuwe regelgeving.
Wennen aan nieuwe milieuregels
De Omgevingswet heeft geleid tot grote veranderingen in het aanvragen van vergunningen. “Bedrijven moeten nu voor elke activiteit apart een vergunning aanvragen of een melding doen,” vertelt Lieke. “Dit levert meer administratie op, zowel voor ons als voor de aanvragers. Daarom is het soms nog steeds zoeken naar de beste manier van werken.”
Het systeem waar je een aanvraag doet, is volgens Lieke niet altijd even gebruiksvriendelijk. “Voor de gemiddelde persoon met milieukennis is het nog wel te doen, maar je klikt al gauw de verkeerde dingen aan.” Ze spoort haar collega’s actief aan om onduidelijkheden van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) door te geven en stemt deze kwesties af met IPLO (Informatiepunt Leefomgeving) waar ze regelmatig vragen aan stelt. Ondanks de uitdagingen ziet Lieke ook voordelen: “We krijgen zo wel een beter overzicht van de activiteiten die bij een bedrijf plaatsvinden, dus zien precies wat er bij elk bedrijf gebeurt.”
Wkb verandert bouwtoezicht ingrijpend
Peter ervaart grote veranderingen door de Wkb. Hij is positief over de ontwikkelingen: “Het afgelopen halfjaar zien we een flinke toename in Wkb-meldingen. Dit is een opvallende verandering, want in het begin kregen we slechts mondjesmaat enkele meldingen. De huidige toename is te verklaren doordat eind 2023 nog heel veel aanvragen zijn ingediend onder de oude wet- en regelgeving. Logischerwijs waren er direct na de invoering van de nieuwe regels minder aanvragen, maar nu zien we dus een duidelijke stijging.”
“Onze rol is veranderd. We controleren nu vooral of de aanvraag goed is ingediend en of bij de gereedmelding van de bouw geen fouten zitten,” legt hij uit. De kwaliteitscontrole op de bouw zelf wordt nu gedaan door een kwaliteitsborger. Peter merkt dat dit wennen is voor zijn collega’s: “Sommigen vinden het jammer dat ze minder vaak fysiek naar de bouw gaan.” Hij ziet ook dat burgers en bedrijven nog moeten wennen. “Het indienen van meldingen in het nieuwe systeem is voor veel mensen lastig. We geven vaak telefonisch uitleg om te helpen.”
Intensievere samenwerking en kennisdeling
In vergelijking met een half jaar geleden zien we vooruitgang, maar er zijn nog steeds uitdagingen. “Onze groep Eerste Hulp Bij Omgevingswet (EHBO) is niet meer nodig,” vertelt Lieke. “Nu hebben we met onze Adviseur Kwaliteit en Processen afgesproken dat proceseigenaren de vragen oppakken. De vragen zijn over het algemeen niet meer relevant voor de hele organisatie, maar juist voor bepaalde teams. Dit laat zien dat collega’s gewend raken aan de nieuwe regelgeving.”
De samenwerking met gemeenten is geïntensiveerd. Lieke legt uit: “Ik zit nu met gemeenten om tafel om te kijken naar hun omgevingsplannen en welke rol milieu daarin speelt. We adviseren bij deze plannen, vooral voor zaken zoals geur en het houden van dieren bij woonbestemmingen.”
Toekomstperspectief
De werkwijze van aanvragen die onder de Wkb vallen, is inmiddels goed neergezet. “Ons proces staat en we weten precies hoe we de aanvragen moeten behandelen,” legt Peter uit. De nieuwe manier van werken went steeds beter. “We zijn benieuwd hoe de bouwkwaliteit zich gaat ontwikkelen,” zegt Peter. “Het is een spannende periode waarin we zien hoe de nieuwe wet in de praktijk uitpakt.”